Išjungti versiją neįgaliesiems
Versija neįgaliesiems
LSMU Kauno ligoninės padaliniuose LEAN žinios pradeda virsti praktikomis
2021 balandžio 15 d.
LSMU Kauno ligoninės padaliniuose LEAN žinios pradeda virsti praktikomis

Kas bendro tarp sudėtingas operacijas atliekančių gydytojų ir „Formulės 1“ lenktynių mechanikų? Tiek mechanikai, tiek gydytojai turi veikti greitai, tiksliai ir koordinuotai, o klaidos gali kainuoti brangiai. Siekiant, kad ligoninėje darbo procesai vyktų kuo sklandžiau ir efektyviau, nuolat diegiami patobulinimai. Vienas iš jų – LEAN metodika.

Nuolatinio tobulėjimo sistema

Antradienį LSMU Kauno ligoninės padaliniuose buvo šiek tiek daugiau jaudulio: nuo gruodžio dalis ligoninės padalinių intensyviai gilinasi į LEAN metodus, o dabar juos, padedant išorės konsultantams, pradeda taikyti praktikoje.

Pagrindinis LEAN metodikos tikslas – kuo mažesniais ištekliais sukurti kuo didesnę vertę vartotojui (pacientui), gerinant ir greitinant procesus, mažinant klaidų skaičių. Tai – nuolatinio tobulėjimo kelias.

Į metodiką besigilinančiuose skyriuose atsirado specialios lentos, kuriose fiksuojami ne tik svarbiausi efektyvumo rodikliai, bet ir problemos bei jų sprendimo būdai, atsakingi asmenys.

„Bet kokioje įmonėje ar organizacijoje veiklos susideda iš procesų, kurie kuria vertę arba jos nekuria. Metodikos tikslas – tos vertės sukurti kaip galima daugiau, kartu kontroliuojant savo kaštus bei efektyviai naudojant resursus.

Tam pasiekti naudojami įvairūs instrumentai, praktikos, padedančios užtikrinti, kad visą laiką galvotume apie klientą (pacientą) ir jam kuriamą vertę“, – metodikos esmę aiškina vyresnysis efektyvios vadybos praktikų bendrovės „Nortus“ konsultantas, lektorius Audrius Leščiauskas.

LEAN diegimą ligoninėje koordinuoja Kokybės valdymo skyrius, kurio vadovė Laima Radžiūnaitė džiaugiasi įsibėgėjusiu mokymosi procesu: „Neseniai baigėsi pirmas teorinis mokymų etapas. Artimiausiu metu turime numatę plačią kitų LEAN metodų (Kaizen Teian, 5S ) diegimo programą. Taip pat planuojame į mokymus įtraukti daugiau darbuotojų iš  Šančių padalinio skyrių.“

Pasak L. Radžiūnaitės, LEAN naudoja daug sėkmingų įmonių ir organizacijų tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. Ši metodika įdiegta dalyje LSMU Kauno klinikų ir VUL Santaros klinikų padalinių, Respublikinėje Vilniaus psichiatrijos ligoninėje.  

Stebimi pagrindiniai rodikliai ir operatyviai šalinamos problemos

Antradienio susitikimų metu buvo stebimas vienas iš metodų – ASAICHI susirinkimai. Mokymuose dalyvaujantys skyriai yra išsigryninę aktualiausius savo veiklos rodiklius. Jie yra kasdien fiksuojami, o per susirinkimus, remiantis rodikliais, identifikuojamos problemos ir ieškoma jų sprendimo būdų.

„Kaip suprasti, ar gerai kuriu vertę, ar ne? Būna, kad visi juda, laksto, prakaitas bėga, o vertės sukuriama nedaug. Tam ir reikalingi rodikliai, padedantys įvertinti, ar darbas buvo efektyvus, ar ne. Jei matome, kad kas nors vyksta ne taip, kaip turėtų, galime priimti greitus sprendimus ir keisti situaciją. O jei randame pasikartojančių neatitikimų, turime aiškintis jų priežastis ir keisti procesus“, – pasakoja A. Leščiauskas.

Konsultantas pataria nesibaiminti žodžio „problema“: „Vien tik stebint rodiklius niekas nesikeičia. Pokyčiai įvyksta tik tada, kai pasitelkę rodiklius gebame nustatyti problemas ir jas sprendžiame. Problemos parodo, kad randame, ką tobulinti. Jei nėra problemų, turime vieną didelę problemą. Tai reiškia, kad arba nemokame identifikuoti tobulintinų vietų, arba esame „įsipatoginę“ ir keliame neambicingus tikslus.“

Anot A. Leščiausko, LEAN nėra greitai įdiegiama metodika: „Tai ilgo kelio pradžia, nes turi pasikeisti komandų požiūris, įpročiai, mąstymas, susiformuoti nuolatinio tobulėjimo kultūra. Nors mokymai vyksta dar palyginti neilgai, tarp aplankytų skyrių tikrai buvo tokių, kurie nustebino ir puikiai pasirodė. Norint, kad metodika būtų sėkminga, labai svarbus vadovų palaikymas ir įsitraukimas.“

Naudinga ir darbuotojams

Konsultantas pabrėžia, kad taikant LEAN metodiką laimi ne tik klientas ir organizacija, bet ir darbuotojai: „Pavyzdžiui, KAIZEN sistema skatina darbuotojus diegti patobulinimus savo darbo vietoje, nes jie aiškiausiai mato, kokie procesai nekuria vertės ar trukdo efektyviam darbui.

Taip pat ši metodika padeda vengti klaidų, tad darbuotojams nebereikia to paties darbo atlikti kelis kartus taisant neatitikimus ir galima daugiau laiko skirti prasmingoms veikloms.

Vizualinis valdymas padeda patogiai sutvarkyti darbo vietą, greitai perprasti procesus ir reaguoti į situacijas.“

Pasiteisino poliklinikoje

Pirmieji žingsniai ligoninėje mokantis LEAN metodikos žengti dar 2016 m., diegiant ją Konsultacijų poliklinikoje. O rezultatai buvo džiuginantys – sutrumpintas patekimo pas specialistus laikas, sumažintos kanceliarinio darbo apimtys, slaugos priemonės naudojamos efektyviau. Kai kuriuose skyriuose įdiegtas vienas pagrindinių LEAN metodikos instrumentų – 5S, norint užtikrinti, kad darbo vieta būtų patogi, visos priemonės greitai randamos ir išvengtume laiko švaistymo.

„Šiemet į LEAN neriame giliau ir aktyviau. Metodikos diegimas ir mokymai ligoninėje truks trejus metus. Vėliau sistemą plėtosime savarankiškai“, – pasakoja Kokybės valdymo skyriaus vadovė.

E-Commerce Development, Web design, Caesar7 Ltd